A Panama-csatorna
Az emberi találékonyság és elszántság egyik mintaképe is a Panama-csatorna. A találékonyság persze nem csak pozitív értelemben használatos, ha a csatorna történetére gondolunk, de kétségtelen, hogy az egyik legnagyobb ember alkotta építményről beszélünk, amivel gyakorlatilag az ember kettévágott egy földrészt saját kedvére.
Ugyanakkor a mérnöki leleményesség kevés volt ahhoz, hogy ezt a hatalmas műveletet simán meg lehessen oldani. Amilyen grandiózus a csatorna, annyira hatalmas gondokat is jelentett ez az építőknek. 27.000 ember veszítette életét az építkezés során.
1881-ben kezdték el a franciák építeni a csatornát 1889-ig, majd az USA vette át a feladatot hivatalosan 1904-ben. Ugyanaz a cég kezdte el építeni a csatornát, mint amelyik a Szuezi-csatornát felépítette. A franciák kb. 287.000.000 dollárt költöttek és 22.000 emberi élettel fizettek a csatornáért. A haláleseteket a balesetek, valamint a fertőzések okozták: a malária és a sárgaláz. A folyamatos veszteségek mellett egyszerűen nem lehetett biztosítani a szükséges munkaerőt. A szakemberek hiánya a kivitelezésben is megbosszulta magát. A végén már a korrupt politika és a pénzügyi problémák is lehetetlenné tették az építkezést. A panamázás fogalma is ekkor született, amikor is az építő cég lefizette a francia politikusokat, hogy hallgassák el a társaság katasztrofális anyagi helyzetét, egyúttal újabb befektetőket keresve és becsapva.
Az USA építette ki a zsiliprendszert, a Gatun-gátat és a mesterséges Gatun-tavat. Még az USA is több, mint 5.600 áldozatot számlált a balesetek és a betegségek miatt. és a csatorna 1914-re elkészült. Jelenleg Panama állam tulajdona.
A csatornán évente kb. 13-14.000 hajó kel át, aminek nagy részét az USA teherhajói adják, de szintén nagy forgalmat bonyolítanak le Kína, Chile, Japán, Kolumbia és Dél-Korea hajói is. A kereskedelmi hajók a szállított rakomány alapján fizetnek, a hadihajók tömegük alapján. A legnagyobb hajóknak igen mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy kifizessék a révészt, aki akár 150.000 dollárt is elkérhet az átkelésért. A legmagasabb valaha fizetett díjról eltérőek az adatok, a legmagasabb fellelhető összeg 375.000 dollár. Vannak, akik jóval olcsóbban megúszták a pénzügyeket, de Richard Halliburton esetében ezt szó szerint kell érteni, ugyanis ő 36 centet fizetett azért, hogy átúszhassa a csatornát 1928-ban. Évi kb. 1,8 milliárd dollár a csatorna bevétele az átkelésekből.
Nem a hajók saját kapitánya irányítja a hajókat a csatornán, ehhez a különlegesen képzett saját személyzete van a csatornát üzemeltető társaságnak. Az átkelés 8-10 órát vesz igénybe. A zsilipekben speciális vasút vontatja a hajókat.
A csatorna jelenleg fejlesztés alatt áll. 2015-re fog elkészülni egy több, mint 5 millió dolláros felújítási projekt, aminek keretein belül növelik a csatorna méreteit, hogy a 14.000 konténert is szállítani képes Panamax-nál is nagyobb hajók átférjenek rajta. A világ mostani legnagyobb teherhajója viszont ezután sem fog tudni átkelni a Panama-csatornán, mivel a Maersk's Tripla-E osztályú hajói 18.000 konténerrel túl nagyok hozzá.
További érdekességek a képek után!
Képek az építkezésről:
Miért kellenek a zsilipek? Miért nem lehet csak átvágni a földet a két óceán között? A válasz abban rejlik, hogy a szárazföld túl magasan van a tengerszint felett. A zsiliprendszer megépítése, azaz a hajók felemelése és süllyesztése még mindig egyszerűbb megoldás volt, mint az, hogy mélyebbre ássanak a talajba.
Érdekességek:
- Már az 1500-as években felmerült a csatorna megépítésének lehetősége, ám akkor ezt még lehetetlennek találták. 1698-ban Skócia királya álmodott egy, a földrészt átszelő útvonalról, ám ezt is megvalósíthatatlannak tartották. A végső lökést az aranyláznak köszönhetjük.
- Az amerikaiak gazdasági és hadászati célból Nicaraguában szerették volna megépíteni a csatornát.
- A legtöbb ember malária és sárgaláz áldozata lett, ami főként a szúnyogoknak köszönhető.
- 2010-ben haladt át a csatornán az egymilliomodik hajó.
- Kétszázmillió liter vizet kell megmozgatni ahhoz minden alkalommal, amikor a zsiliprendszerben mozgatják a hajókat. A víz a mesterségesen épített Gatun-tóból érkezik.
- Az öt zsilip egyenként 33,5 méter széles és 304 méter hosszú.
- Az építkezésen a munkások napi bére 0.90 és 9,00 dollár között mozgott.
- Kb. 15 millió tonna robbanószer kellett a munkálatokhoz.
- A zsilipek 2 méter vastagok.